Mi-171š

Mil Mi-171Š

je vojenský dvoumotorový víceúčelový vrtulník střední hmotnostní kategorie.

Základní takticko-technická data
(Mi-17 / Mi-171Š)

 
Mi-17
Mi-171Š
Motor
2 x TV3-117MT
2 x TV3-117VM
Výkon motoru max.
2 x 1 435 kW
2 x 1 618 kW
Max. rychlost
250 km/h
250 km/h
Cestovní rychlost
225 km/h
230 km/h
Dolet (s 25 cestujícími)
500 km
610 km
Taktický dolet
350 km
460 km
Maximální přeletová vzdálenost
930 km
1065 km
Praktický dostup
4 500 m
6 000 m
Stoupavost u země
4,5 m/s
4,5 m/s
Únosnost
4 000 kg
4 000 kg
Hmotnost prázdného vrtulníku
7 055 kg
8 383 kg
Normální vzletová hmotnost
11 100 kg
11 100 kg
Maximální vzletová hmotnost
13 000 kg
13 000 kg
Délka s otáčejícími se rotory
25,35 m
25,35 m
Délka trupu
18,22 m
18,22 m
Výška
4,75 m
4,75 m
Průměr nosného rotoru
21,29 m
21,29 m
Průměr vyrovnávacího rotoru
3,91 m
3,91 m

Mil Mi-17 (kódové označení NATO HIP-H)

Střední víceúčelový dvoumotorový vrtulník Mi-17 je klasického uspořádání s pětilistým nosným a třílistým vyrovnávacím rotorem, určený zejména k přepravě osob. Vývozní verze sovětského, resp. ruského víceúčelového dvoumotorového vrtulníku.

Je zdokonalenou verzí typu Mi-8. Pohon zabezpečují motory TV3-117MT o výkonu 2 x 1 435 kW. Od Mi-8 se odlišuje některými charakteristickými znaky - třílistý vyrovnávací rotor je na levé straně ocasního nosníku, vstupní otvory motorů mají deflektory pro separaci pevných částic ve vzduchu (písek, prach atd.). Je vybaven vynikajícím navigačním a informačním systémem a moderními spojovacími prostředky, které umožňují bezpečnou přepravu osob i za velmi nepříznivých povětrnostních podmínek jak ve dne tak i v noci. Konstrukce draku, přepravní možnosti a vybavení Mi-17 je v hlavních rysech shodné s typem Mi-8. Základní verze Mi-17 (kódové označení NATO HIP-H) je využívána pro vojenské, policejní i civilní účely. Je vybaven účinnými prostředky ochrany proti PLŘS s infračervenou naváděcí soustavou. Pilotní kabina je třímístná. Nákladová kabina o délce 5,34 m, šířce 2,32 m a výšce 1,8 m je po levé přední části trupu opatřena posuvnými rozměrnými dveřmi, v zádi dvoukřídlými nákladovými dveřmi. Má tříkolový nezatahovatelný podvozek s dvojitou montáží pneumatik na příďové noze. Na bocích trupu jsou závěsníky pro 2 přídavné palivové nádrže o celkovém objemu 1 830 litrů.

Mi-17


Mil Mi-171Š

je nejmodernější verzí vrtulníku Mi-8/17, která byla sestrojena v polovině 90. let. Stroj vyrábí Ulanudský letecký závod, ležící poblíž Bajkalského jezera.

Vrtulník Mi-171 je opatřen dvěma výkonnými motory TV3-117VM s vylepšenými charakteristikami při provozu ve velkých výškách nebo v prostředí s vysokou teplotou vzduchu.

V nově řešené zádi se nachází hydraulicky sklopná nájezdová rampa, která umožňuje rychleji i bezpečněji nakládat nebo vykládat materiál než původní nájezdové můstky.

Přístup do nákladové kabiny zlepšují rozšířené dveře na pravém boku. Dále zde mohou být instalovány dva palubní jeřáby, umožňující snadnější manipulaci s nákladem. Stroj má moderní přístrojové vybavení, zařízení pro systém nočního vidění, odpovídač civilního identifikačního systému, 6 vnějších závěsníků pro celou škálu výzbroje, pancéřování pilotní kabiny i důležitých agregátů. Kromě toho může být vybaven celou škálou dalšího moderního vybavení. Ta umožňují, aby fungoval nejen při klasické přepravě nákladů nebo vojáků, ale i při aeromobilních operacích na bojišti, kdy může podvěšenou výzbrojí i pohyblivými kulomety umlčovat protivníka v místě vysazení.

Vzhledem ke schopnosti nést i protitankové řízené střely nebo neřízené rakety může ničit obrněnou techniku, polní opevnění i plošné cíle. S podobným využitím AČR nepočítá, stroje však budou dodané se zmíněnými bočními závěsníky a ponesou pouze přídavné palivové nádrže, což umožní prodloužit dobu letu až na velmi pozoruhodnou hodnotu šesti hodin.

V rámci deblokace ruského dluhu vůči ČR získala Armáda České republiky od roku 2005 16 kusů těchto strojů. V září 2007 byl za přítomnosti náměstka ministryně obrany Ing. Františka Padělka a obchodního rady Ruské federace podepsán kontrakt o provedení modernizace vrtulníků Mi-171Š mezi LOM PRAHA s.p. a FGUP Rosoboronexport.

Na požadavek AČR byla provedena modernizace vrtulníku před vysláním do mise v Afghanistanu, používá se označení modernizovaný vrtulník Mi-171Š někdy i Mi-171Šm.

Výbava Mi-171Š:

  • Motory TV3-117VM
  • Zadní hydraulicky sklopná nájezdová plošina (bude jí vybaveno 8 strojů)
  • Rozšířené pravé dveře nákladového prostoru
  • Palubní jeřáb u pravých bočních dveří s nosností 300 kg, přičemž u levých bočních dveří zůstane běžný jeřáb s nosností 170 kg
  • Tlumič vibrací hlavy nosného rotoru (snižuje vibrace celého vrtulníku především při startu a přistání)
  • Systém ochlazování výstupních plynů z motorů (tzv. EVU) - Pomocná energetická jednotka SAFÍR české výroby
  • Vnější boční závěsníky pro až 6 přídavných palivových nádrží
  • Snímatelné pancéřování částí pilotní kabiny a pevné pancéřování vybraných prvků motorů a hlavního reduktoru
  • Úpravy kabiny a vnějších světel pro použití systému nočního vidění včetně vlastních oktovizorů (brýlí nočního vidění)
  • Odpovídač civilního identifikačního systému (IFF), který umožní lety nad územím ČR bez omezení
  • Nové prvky signalizace, ovládání, pilotáže a záznamu letových parametrů
  • Lafetace pro kulomety ráže 7,62 mm v prostoru obou dveří nákladové kabiny

Stroje navíc budou vylepšeny například zařízením na ochlazování výstupních motorových plynů, pancéřováním, systémem nočního vidění, tlumičem vibrací nosného rotoru či přistávacími světlomety.

Základní vybavení modernizovaných vrtulníků Mi-171Š:

  • Stabilizovaná plošina s optoelektronickým systémem nočního vidění FLIR
  • Systém pohyblivé mapy
  • Letecká radiostanice (AN/ARC 210)
  • NATO standardní palubní odpovídač
  • Radionavigační systém (VOR, LOC, GS, MKR a TACAN)
  • Havarijní radiostanice
  • Povětrnostní radiolokátor
  • Vnější podtrupový závěs s nosností 4000 kg (namísto běžného s nosností do 3000 kg)
  • Vyhledávací světlomet s infračerveným filtrem (SX-16)
  • Družicový navigační systém GPS
  • Kamufláž dle standardů AČR a NATO
  • Klimatizace kabiny
  • Systém plánování a bojové podpory
  • Multifunkční displeje

Vrtulníky vyčleněné pro integrovaný záchranný systém:

  • Radiostanice pro integrovaný záchranný systém (MATRA)
  • Zařízení pro hašení požárů
  • Sanitní vybavení (nosítka)

Mi-171š

Nahoru