Úvodní stránka > K-60 (L-60)

K-60 (L-60)

Aero L-60 Brigadýr (K-60)

je tří až čtyřmístný jednomotorový víceúčelový letoun.

L-60 / K-60
Základní takticko-technická data
(L-60 / K-60)

Motor
Praga Doris B
Tah motoru
162 kW / 220 kN
Rozpětí křídel
13,96 m
Délka
8,80 m
Výška
-
Max. rychlost
193 km/h
Cestovní rychlost
175 m/s
Prázdná hmotnost
912 kg
Max. vzletová hmotnost
1 370 kg
Dostup
4 500 m
Dolet
720 km

Aero L-60 Brigadýr je tří až čtyřmístný jednomotorový víceúčelový celokovový hornoplošník s pevným podvozkem.

V roce 1951 vypsalo MNO soutěž na třímístný víceúčelový letoun, který by nahradil K-65 Čáp. Soutěž vyhrál návrh konstrukční kanceláře Aera, označený jako XL-60 s motorem Argus As 10C Tento projekt začal realizovat kolektiv pod vedením O. Němce.

Vzhledem k vytížení konstrukce Aera licenční výrobou, byla výrova prototypu předána do Chocně. Prototyp vzlétl 24. prosince 1953, ale ještě bez původně plánovaného nového motoru M-208B, poháněn motorem z K-65. Letoun měl problémy se stabilitou i s motorem, a tak 8. června 1954 vzlétl další prototyp, který měl motor M-208B (Praga Doris B) a dílčí úpravy konstrukce. I když přetrvávaly stále některé nedostatky, bylo rozhodnuto o sériové výrobě. Druhý prototyp (OK-JEA) L-60 byly určeny pro zemědělství, měly 300 litrovou nádrž na chemikálie, dávkovač a rozmetací zařízení a také poprvé jméno Brigadýr. Třetí, vojenský prototyp (V-01) vzlétl 28.6.1955. Byl určen pro spojovací a průzkumné úkoly a oproti prvním prototypům byl značně přepracován technologicky, aerodynamicky, ale i tvarově. V zadním střelišti měl instalovaný kulomet MG-15 ráže 7,92 mm, dále měl dva pumové závěsníky. Armádní verze dostala název K-60.

V roce 1956 prošel definitivními státními zkouškami a byla vyrobena 15-ti kusová série v národním podniku Orličan v Chocni. Celkem bylo vyrobeno 273 letadel. Dalšími verzemi letounu byla turistická, sanitní a výsadková, letoun sloužil i jako tahač větroňů. 64 strojů používal k zemědělským pracím Agrolet, ve Svazarmu se využíval mimo jiné i k vlekání až tří větroňů a k vysazování parašutistů, pětina vyrobených strojů sloužila v letech 1958-1968 v armádě pod označením K-60.

VERZE:
XL-60
Prototyp.

L-60
Základní verze s motorem M-208B.
- pro zemědělství vybaven nádrží na chemikálie, dávkovačem a rozmetadlem (označován též L-60B)
- pro Svazarm vybaven pro vlek větroňů a stupačkami pro výsadek
- pro armádu vyzbrojen kulometem, opatřen závěsníky pro pumy a možností přepravy nosítek. Vojenská verze K-60.Létal i na základně v Náměšti nad Oslavou.

L-60S
Dlouho po skončení výrovy typu byl v roce 1975 v Aerotechniku Kunovice L-60 přestavěn na pohon hvězdicovým motorem Ivčenko AI-14RA, postupně takto upraveny všechny stroje Svazarmu.

L-60SF
Výměna u čtyř brigadýrů původního motoru za motor a kryty motoru z Z-37 Čmelák (M-462RF), úprava pro Slov-Air z roku 1983.

L-160
Prototyp s novým křídlem a ocasními plochami, do sériové výroby se nedostal.

L-260
Nerealizovaný návrh na náhradu motoru M-208B za výkonnější M-208D.

L-360
Nerealizovaný návrh na náhradu motoru M-208B za hvězdicový AI-14R.

UŽIVATELÉ:
Československo, NDR, Polsko, SSSR, Maďarsko, Bulharsko, Rumunsko, Jugoslávie, Čína, Kuba, Rakousko, Švýcarsko, Egypt, Nový Zéland.

Nahoru