Úvodní stránka > Aktuality > Nácvik pří vyhlášení signálu „Letecká nehoda“

Nácvik pří vyhlášení signálu „Letecká nehoda“

Dne 25.8. ve 13:04 byl na letišti Náměšť vyhlášen řídícím letového provozu signál „Letecká nehoda“ v reakci na hlášení velitele posádky vrtulníku Mi-171, že došlo k poruše systému nožního řízení vrtulníku. Pilot ohlásil nouzové přistání na hřiště v blízkosti posádkové ošetřovny Vícenice. Nejednalo se však o reálnou situaci, vše probíhalo „cvičně“ za účelem prověrky činnosti osob a jednotek zainteresovaných  v procesu záchrany posádky, cestujících, civilních obyvatel a minimalizaci škod na letecké technice a životním prostředí.Po vyhlášení signálu vyjela na místo nouzového přistání letištní hasičská jednotka se všemi dostupnými silami a prostředky. Po příjezdu LHJ uhasila požár nevelkého rozsahu na ocasní části vrtulníku a provedla vyproštění pravého pilota, který byl v bezvědomí a byl zaklíněnv kabině a ostatním členům posádky se ho nepodařilo uvolnit. Po uvolnění se ho ujal lékař posádkové ošetřovny a zajistil životní funkce. Členové LHJ, kteří se přímo nepodíleli na hašení a vyproštění pilota, podávali první pomoc ostatním členům posádky, přičemž zjistili, že z posádky chybí palubní střelec. Proto kontaktovali řídícího letového provozu s žádostío vyslání posil a ten se rozhodl pro vyhlášení signálu „Záchrana“. Na tento signál došlo k aktivaci pozemní pátrací a záchranné jednotky (PPZJ), která po shromáždění a získání informací dorazila na místo nouzového přistání vrtulníku. Tam se velitel PPZJ spojil s velitelem LHJ, který mu předal informaci od velitele posádky vrtulníku, že jeden z členů posádky v průběhu klesání opustil vrtulník padákem. Velitel PPZJ si vyhodnotil směr příletu vrtulníku k ploše a směr větru a podle toho rozestavil rojnici a zahájil pátrání po nezvěstném členu posádky. Po pěti minutách ho rojnice objevila visícího na stromě a v bezvědomí. PPZJ přivolala odborníka z řad hasičů na lezení, který palubního střelce uvolnil z popruhů a spustil jej na zem, kde mu byla podána první pomoc, a čekalo se na příchod zdravotníků. Po zajištění životních funkcí raněného byl nácvik ukončen a následně vyhodnocen na krátkém debriefingu.Nácvik byl proveden jako poslední prověrka systému záchrany před cvičením Ample Strike 2016  se závěrem, že jednotky a osoby jsou dostatečně připraveny reagovat na události v letovém provozu a směrnice zpracované v souladu s rozkazem ministra obrany č. 13 jsou funkční.

Autor textu: mjr. Dalibor Křenek

Fotogalerie

Nahoru